Elektromobilność – czym jest i jaki ma wpływ na środowisko?
W ciągu ostatnich kilku lat zauważyć można, że władze wielu państw wdrażają przeróżne rozwiązania, które mają zachęcić społeczeństwo do elektromobilności. Wszystko to ma związek z działaniami na rzecz ochrony środowiska, które w ostatnim czasie rozwijane są na ogromną skalę. Czym właściwie jest elektromobilność? Jak wpływa ona na środowisko? Dlaczego władze zachęcają do nabycia samochodów elektrycznych?
Czym jest elektromobilność?
Elektromobilność to szerokie pojęcie. Odnosi się do wszelkich zagadnień, związanych z wykorzystywaniem pojazdów napędzanych energią elektryczną. Mowa tutaj nie tylko o samochodach, ale także o skuterach, motocyklach, tramwajach czy autobusach. Elektromobilność (https://www.innogy.pl/pl/duze-przedsiebiorstwa/artykuly/2020/elektromobilnosc-modny-trend-czy-konieczna-rewolucja) dotyczy zarówno eksploatacyjnych, jak i technicznych kwestii związanych z pojazdami napędzanymi energią elektryczną.
Obecnie coraz więcej państw decyduje się na wprowadzenie systemu dopłat do samochodów elektrycznych. Eksperci szacują, że już za 16 lat producenci samochodów całkowicie zrezygnują z produkcji pojazdów wykorzystujących silniki spalinowe.
Jak działają samochody elektryczne?
Samochody elektryczne wykorzystują do napędu prąd. Energia zmagazynowana w akumulatorach przekazywana jest silnika, który napędza cały pojazd. Moment obrotowy w samochodach elektryczny powstaje na skutek oddziaływania pól magnetycznych, które wytwarzane są przez wirnik i stojan.
Jak elektromobilność wpływa na środowisko?
Pojawienie się elektromobilności na świecie ma ogromny wpływ na ochronę środowiska. Samochody napędzane prądem nie emitują żadnych spalin i innych zanieczyszczeń powietrza takich jak np. tlenki azotu, ponieważ w czasie pracy nie dochodzi do spalania mieszanki paliwa i powietrza. Największą zaletą elektromobilności jest zatem pozytywny wpływ na jakość powietrza. Dodatkowo pojazdy elektryczne generują znacznie mniejszy hałas. Warto jednak wspomnieć, że cząsteczki powstałe w wyniku hamowania i zużycia opon nadal są obecne, ale jest ich znacznie mniej niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym.